Categorie: "Thermometer"

Nogal wiedes dat Ferrari boos is

F1 Grand Prix of Spain - RaceHet is helemaal niet verbazingwekkend dat Ferrari furieus is over de nieuwe regels die de FIA wil invoeren. De FIA wil dat de teams volgend seizoen met een budgetplafond van 45 miljoen euro gaan rijden. Als ze dat niet doen, krijgen ze allerlei technische beperkingen opgelegd. Voor Ferrari zou een budgetplafond betekenen dat ze hun huidige budget met wel 90 procent moeten inkrimpen, want volgens een advocaat van het team werken de topteams tegenwoordig met een budget van 400 tot 500 miljoen euro. Dat is inderdaad nogal een verschil.

Vandaag rechtszaak Ferrari vs. FIA

F1 Grand Prix of Spain - QualifyingVandaag komt de zaak voor de rechter die Ferrari tegen de FIA heeft aangespannen. Ferrari meent dat de nieuwe regels die de FIA in 2010 wil invoeren volledig ingaan tegen eerdere afspraken die met Ferrari zijn gemaakt. Het gaat er dan om dat Ferrari in het verleden een vetorecht zou hebben gekregen als het om deze belangrijke zaken gaat. Hoewel de zaak vandaag in Parijs voor drie rechters gelegd wordt, volgt nog niet direct de uitspraak. Daar zullen we enkele dagen op moeten wachten.

Brawn heeft titel praktisch binnen

F1 2009 - Rd4 Bahrain GP Ð PracticeVolgens Flavio Briatore – teambaas van Renault (foto) – is het praktisch onmogelijk om Brawn GP nog bij te halen dit seizoen. ,,In de Formule 1 is bijna alles mogelijk, maar ik geloof dat het heel moeilijk is dat een ander team nog de titel zal winnen. Ze hebben geld genoeg en kunnen hun auto zonder problemen blijven ontwikkelen. Voor de competitie is dat een probleem.” Misschien een tikkeltje voorbarig, maar aan de andere kant: ergens heeft hij wel gelijk.

Grijpt Red Bull de macht?

F1 Grand Prix of Spain - RaceSebastian Vettel heeft aan ORF laten weten dat Red Bull in Monaco – aanstaand weekend – met een nieuwe diffusor zal rijden, ‘een dubbele diffusor’. Begin dit seizoen was er een hoop gedoe over de diffusors van drie teams, waaronder Brawn GP, omdat ze die teams extra snel zouden maken. De FIA keurde het onderdeel echter goed, waarna de andere teams alle zeilen bijzette om ook zo’n diffusor te fabriceren. Opmerkelijk is dat Red Bull het hele seizoen al snel was en Brawn GP bij kon houden, ondanks dat het zonder ‘dubbele diffusor’ reed. Nu het team ook die diffusor krijgt, zou het logisch zijn als ze een grote sprong voorwaarts maken, en misschien zelfs Brawn voorbijstreven. Het zou de spanning van het kampioenschap ten goede komen.

Crisiberaad gaat verder

De Formule 1-teams komen morgen in Monaco (waar dit weekend geracet wordt) bijeen om verder te praten over de regels voor 2010. De FIA heeft de teams naar verluidt tot en met vrijdag de tijd gegeven om met een voorstel te komen voor betere regels dan die de FIA ingesteld heeft.

FIA en teams liggen nog steeds overhoop

Het crisisberaad tussen de FIA en de Formule 1-teams gisteren heeft niet veel opgeleverd. Enkel dat we nu weten dat het heel veel onderhandelingen gaat kosten om ‘de boel bij elkaar te houden’. Het conflict is simpel: de FIA wil volgend seizoen een budgetplafond instellen, de teams zijn daar niet blij mee. Ferrari dreigt nu zelfs een rechtzaak aan te spannen, omdat het team meent dat het een vetorecht heeft tegen dit soort regelwijzigingen. Volgens Ecclestone is er wel een unanieme overeenkomst tussen de partijen dat er geen Formule 1 met twee soorten klassen moet komen. Maar verder is het een kwestie van de politieke spelletjes achter de schermen afwachten.

F1 stevent af op ondergang

F1 2009 - Rd5 Spanish GP - Another Brawn 1-2De Formule 1 wordt kapotgemaakt en het kwade genius daarachter is de FIA. Naar nu blijkt is de autosportbond helemaal niet van plan om bakzeil te halen met haar regels voor 2010. Dat zou betekenen dat vele teams afhaken voor volgend seizoen, waaronder grote namen als Ferrari, Renault en mogelijk BMW Sauber. ,,Onze positie is niet veranderd. De redenen voor wat we doen zijn heel goed onderbouwd”, zei een FIA-werknemer in The Times. En in Auto Motor und Sport wist een FIA-woordvoerder te zeggen dat de FIA heus wel weet dat de teams er bezwaar tegen hebben, ook al voordat de regels verzonnen werden. Zou de FIA werkelijk van geen wijken weten? Dat zou de ondergang van de Formule 1 betekenen.

Morgen topoverleg in F1

F1 Grand Prix of Bahrain: PracticeMorgen steken de kopstukken uit de Formule 1 in Londen hun koppen bij elkaar om te kijken of ze aan alle ruzie van de afgelopen weken een einde kunnen maken. Ferrari, Red Bull, Renault, Toro Rosso en Toyota hebben gedreigd uit de Formule 1 te stappen als de FIA de regels voor volgend jaar niet gaat veranderen. Tijdens de bijeenkomst zal dus wel geprobeerd worden om één of andere compromis te bereiken. Bernie Ecclestone (op de foto met FIA-baas Max Mosley) zal ook van de partij zijn. Hij denkt dat alles draait om Ferrari. ,,Ferrari houdt iedereen aan het lijntje”, zegt hij. ,,Ferrari is de sleutel van de Formule 1.”

Ferrari’s dreigement is menes

Brazilian Formula One Grand Prix: QualifyingLang niet iedereen in de paddock neemt Ferrari serieus, dat deze week dreigde uit de Formule 1 te stappen als de FIA de regels niet veranderd. Velen zeggen dat het team wel vaker in de geschiedenis riep ervandoor te gaan, en uiteindelijk toch wel bleef. Maar het Italiaanse team lijkt ondertussen wel bloedje serieus. Godfather Luca di Montezemolo onderstreept het standpunt van zijn team nogmaals en ook beide coureurs scharen zich achter het dreigement.

Renault ook in opstand

F1 Grand Prix of Bahrain - RaceHet ene na het andere team dreigt nu te vertrekken uit de Formule 1. Ook Renault komt in opstand tegen de nieuwe regels van de FIA. Volgens de Franse krant Le Figaro kondigt de renstal vandaag aan dat het niet mee zal doen met het Formule 1-kampioenschap van volgend seizoen, tenzij de autosportbond de regels terugdraait. Ferrari maakte eenzelfde beslissing gisteren bekend en Red Bull en Toyota lieten eerder al weten op te stappen als er niets gebeurt. Dan gaat Red Bull-baas Mateschitz toch gelijk krijgen: hij opperde dat er maar twee of drie teams over zouden blijven als de FIA niet snel in actie komt.