Categorie: "Marktdeal"

Lola en March F1-kandidaat

Na Prodrive en USF1 hebben Lola en March zich ook ingeschreven voor het volgende Formule 1-seizoen, in de hoop dat ze één van de drie nieuwe teams kunnen worden. Dat betekent dat – als alle huidige teams blijven – er één van hen in elk geval moet afvallen. Lola en March waren allebei al eerder in de F1 actief. Daarbij heeft March een goede kans om toe te treden. FIA-baas Max Mosley was namelijk in de jaren zestig één van de oprichters van het bedrijf. En vriendjespolitiek is de Formule 1 niet vreemd…

Alle F1-teams blijven in F1

Alle Formule 1-teams hebben zich gisteren ingeschreven voor het volgende seizoen. Dus ook Toyota – waarvan men zei dat het sowieso zou afhaken – en Ferrari – die het hardst dreigde te vertrekken als de FIA de regels niet zou veranderen. Maar dat klinkt rooskleuriger dan het is. De teams hebben namelijk wel een harde voorwaarde gesteld aan de FIA: negen van hen gaan alleen echt van start als de FIA akkoord gaat met hun wensen over de regels. Doet de FIA dat net, dan doen ze niet mee. Ook als één van de teams niet door de FIA toegelaten wordt, stoppen alle negen ermee. Een goede zaak dat ze het zo voorgesteld hebben: de teams horen de baas te zijn in de F1, niet de FIA.

Aston Martin stapt in F1

Clipsal 500 V8 Supercars - Race OneDavid Richards heeft zich met Aston Martin aangemeld voor de Formule 1. Volgend seizoen zal het team – als het toegelaten wordt – als Prodrive beginnen., waarna het in 2012 Aston Martin moet gaan heten. Men verwacht dat het team gaat samenwerken met McLaren-Mercedes om goede onderdelen te krijgen. Richards bevestigde zijn aanmelding tegenover Autocar, nadat hij lange tijd met Bernie Ecclestone had gesproken.

Williams schrijft zich in voor 2010

F1 Grand Prix of Monaco - RaceWilliams heeft zich ingeschreven voor het seizoen 2010. Dat is opmerkelijk, omdat de andere teams dat vooralsnog weigeren te doen omdat de FIA de regels voor volgend seizoen nog niet veranderd heeft. Maar Williams zegt een contract te hebben getekend met de FIA en Bernie Ecclestone dat het tot en met 2010 zou meedoen. ,,We zijn daar vol voor betaald, dus we voelen ons verplicht om duidelijk te maken dat we meedoen aan de Formule 1 in de toekomst”, zegt Adam Parr, chef van de renstal. Maar Williams blijft wel het protest van de andere teams steunen.

Ferrari verliest rechtszaak tegen FIA

Ferrari heeft de rechtszaak tegen de FIA verloren. Het team was de zaak begonnen omdat het meent dat het een vetorecht heeft over grote veranderingen in de Formule 1. De rechter in Parijs was het blijkbaar niet eens met de Italianen, want hij stelde de FIA in het gelijk. De strijd over de regels gaat niettemin gewoon door, aangezien het gros van de teams zich nog niet ingeschreven heeft voor volgend seizoen.

Kwalificatie gaat op de schop

F1 Grand Prix of China - RaceIn 2010 gaat de kwalificatie – voor de zoveelste keer – op de schop. De nieuwe regel deze keer is dat je na de kwalificatie nog mag bijtanken. Nu is het zo dat de coureurs die in Q3 belanden (de sessie waarin de snelste tien mannen om pole strijden) al met de brandstoflading voor de race moeten rijden. In 2010 kan iedereen dus weer zo min mogelijk brandstof meenemen om een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. Het zal de kwalificatie een stuk leuker maken, omdat strategie dan niet meer meespeelt en dus écht de snelste man op pole komt te staan.

Hartley officieel testrijder Red Bull

Brendon Hartley (NZL) Formula 1 Testing, JerezBrendon Hartley is gisteren officieel bevestigd als reserve- en testcoureur van Red Bull. De 19-jarige Nieuw-Zeelander wachtte al maanden op zijn vereiste superlicentie, maar kan nu eindelijk veteraan Coulthard opvolgen bij Red Bull. Hartley reed vorig jaar december voor het eerst voor het team tijdens een test in Jerez. Op dit moment rijdt hij in de World Series by Renault. Ook gaat hij dit seizoen in de Formule 3 Euroseries rijden. Vanwege het testverbod tijdens het seizoen zal hij toch niet veel in actie komen in de Formule 1.

Drie nieuwe F1-teams in 2010

Singapore Formula One Grand Prix: RaceDe FIA maakte gisteren een handjevol nieuwe regels voor 2010 bekend. Daaronder ook dat er op de grid ruimte is voor 26 auto’s. Oftewel: er kunnen volgend seizoen drie nieuwe teams bijkomen. Goed nieuws voor USGPE, Lola, Prodrive en iSport, die allen naar een plekje dingen. De teams moeten voor mei een aanvraag doen, de FIA besluit dan op 12 juni welke teams toe mogen treden en welke niet.

Verder is het volgend jaar verboden om tijdens een race bij te tanken en zijn de bandenwarmers verbannen. Dat verbod op bij te tanken is een slimme zet: pitstops zullen daardoor een minder grote rol spelen in de races, waardoor meer aankomt op de kunsten van de coureur.

Voor de joepies die niet zo goed met de tankslang overweg kunnen (zie foto) zal het ook wel een opluchting wezen.

FIA keurt budgetplafond goed

Monaco Formula One Grand Prix: RaceVolgens FIA-baas Max Mosley (foto) gaat het idee voor een budgetplafond volgend seizoen door. Oftewel: in 2010 kunnen teams voor een relatief laag bedrag meedoen aan de Formule 1. Er was nog wat gedoe over hoe hoog dat bedrag moest worden, maar Mosley zegt dat de FIA daar ook uitgekomen is. Volgens hem is het iets meer dan de eerste voorgestelde 30 miljoen pond. Dit nieuws betekent dat het rijtje potentiële deelnemers – zoals Lola, iSport, Prodrive en USGPE – hard aan de slag kunnen om daadwerkelijk een plekje op de grid binnen te halen.

McLaren ontloopt zware straf

F1 Grand Prix of Bahrain - RaceMcLaren heeft gisteren geen zware straf gekregen van de FIA voor het hele leugengedoe rondom de Grand Prix van Australië. De uiterste straf die het team kon krijgen was uitsluiting van het kampioenschap, maar de FIA ging lang zo ver niet. McLaren heeft nu alleen een voorwaardelijke straf gekregen: als het team nog eens van die narigheid veroorzaakt, wordt het voor drie races geschorst. De reden dat de autosportbond zo mild was, was dat McLaren erg behulpzaam was bij de zaak. Teambaas Martin Whitmarsh liet duidelijk weten dat het hem speet en dat het niet meer zou gebeuren.